diumenge, 11 de març del 2012

Descobrir la Sagrada Família

Detall de la volada de "Les Escoles de la Sagrada Família", una construcció original, simple, funcional i molt geomètrica.

La gran obra d'Antoni Gaudí

Divendres 2 de març

L’aventura començà ben prest. A les set del matí ens havíem de trobar a l’aeroport per agafar un vol amb destinació a Barcelona. Tots hi compareguérem, això sí, amb una carona que delatava la son de cada un de nosaltres.

Després de tot el protocol que cada companyia aérea dedica abans d’enlairar-se, l’avió va començar a agafar altura en direcció a l’aeroport del Prat. Abans però, i pel finestró de la nau, tenguérem temps d’observar el cel mallorquí que just acabava de despertar amb els cims més alts de la serralada nord que guaitaven per damunt d’uns niguls blancs i arrissats.

Després d’un vol tranquil i ràpid, arribàrem a la capital catalana. El proper objectiu era el d’arribar fins ben davant del portal de la Passió del temple de la Sagrada Família, obra d’Antoni Gaudí. Allà ens esperaven en Joan, n’Albert i en Tomàs, aquest darrer va ser la persona que ens va guiar, mostrar i delatar petits i grans secrets d’aquesta obra mestra.

La veritat és que va ser una visita excepcional; en Tomàs ens va explicar molts detalls i històries sobre alguns del moments de la construcció del temple. L’itinerari l’iniciàrem per la cripta, un indret on just un any abans va viure un incendi que començà dins de la sagristia i que acabà emmascarant totes les parets del recinte. L’explicació va seguir ben davant del portal de la Passió, on ens desvetllaren altres detalls i secrets sobre les diferents escultures que decoren la façana.

De veritat que quan t’expliquen el perquè i el cóm de les coses, ho veus tot amb uns altres ulls; les coses prenen una altra dimensió i la teva persona s’enriqueix, provocant així una opinió ferma sobre el tema en qüestió.

Acabades les explicacions, entràrem dins del temple, un gran bosc de columnes i pilars majestuosos s’alcen per subjectar un sostre arrebossat de simbologia religiosa que decora aquest cel particular del temple. Colors blancs i grisos donen llum al gran espai que la gent camina sobre un trespol de marbre i suro.

Atents altra vegada a les explicacions den Tomàs, coneixem altres detalls, altres històries i secrets sobre la gran obra de Gaudí. Les parets interiors netes i il·luminades per grans i espectaculars vitralls es mostren imponents a un nombrós públic vengut de tots els indrets del planeta.

Sortírem de la gran nau interior per la porta que guarda Sant Josep, a fora ens esperava el portal del Naixement, on descobrírem altres figures també plenes de missatges. A cada un dels dos costats del gran portal si aixequen dues columnes que s’alcen sobre les closques de dues grans tortugues: la de l’oest, una tortuga marina, i la de l’est, una tortuga terrestre; la mateixa orientació en que es troben la mar i la muntanya.

Després de dir adéu a en Tomàs, en Joan i n’Albert, una part del grup va pujar al més alt de les torres del temple. Des d’allà pogueren veure una altra visió de l’Eixample.

La darrera visita al gran recinte va ser la de les escoles de la Sagrada Família, una escola realment particular i innovadora. Es va construir per els fills dels obrers que obraven el que ara és la Sagrada Família. Aquesta edificació ha servit com exemple a molts arquitectes per la seva originalitat, resistència, simplicitat, funcionalitat i geometria. 

Aquesta jornada ja s’acabava, però ens convidava a tornar-hi anar per passar-hi altres estones tan agradables com les que vàrem viure.

L'itinerari l'iniciàrem a la cripta.
La capella central de la cripta és l'altar major on hi trobam un relleu de la Sagrada Família, escultura realitzada per Josep Llimona.
Altres detalls de la cripta.
Detall de la cripta, d'estil neogòtic i de planta circular. En l'actualitat s'empra com església parroquial.
Els operaris penjats a una de les façanes laterals. Podem observar els fruits de tardor obrats sobre la pedra.
El grup escoltant les paraules clares i precises del nostre guia, en Tomàs.
A l'esquerra, la traïció de Judes amb el criptograma. A la dreta, el centurió Longinus.
Dues imatges que mostren l'escultura de La Flagel·lació, davant del portal de La Passió. En Joan i na Maria observen un fòssil incrustat a la base de l'escultura.
En Tomàs donant algunes explicacions al grup sobre l'immens bosc de columnes que s'aixequen a la nau central del temple. Els nostres peus trepitgen un trespol fet de marbre i suro, aquest darrer afavoreix el so dins de la gran nau.
Aquí podem veure com el gran tronc es subdivideix per subjectar les nombroses bòvedes.
Sembla mentida que aquest espai fos dissenyat fa més d'un segle.
Geometria i força donen forma a cada una de les columnes que s'aixequen magestuoses formant un vertader bosc arquitectònic. Els pilar fets amb pòrfir, un material molt resistent que procedeix de l'Iran, contrasten amb els grans vitralls de colors.
Les claus del sostre de la nau a tocar amb els cimals de les imponents columnes.

A l'altar central hi trobam el baldaquí que guarda la imatge d'un Crist crucificat.

Sant Josep guarda la porta que ens condueix a la façana on hi trobam el portal del Naixement. Els vitralls deixen entrar una llum neta i mostren tots els blaus.

Als laterals de la nau central i als sòtils si entreveuen les pedres treballades que simulen les grans fulles de palmeres i fassers que tapen els passadissos laterals.

El cel estelat sobre les figures del naixement i un àngel tocant la gralla a devora d'un esquirol que s'enfila.
Una bomba en mans d'una criatura estranya i perversa  i un soldat alçant una vida jove per sacrificar-la.
Una tortuga babau i una tortuga de terra aguanten sobre les seves closques les columnes que s'aixequen per obrir el portal del naixement de la Sagrada Família.
Una altra composició de vitralls, en aquest cas de tons càlids.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada